فضائل صلوات گنجینه نور و برکت

مشخصات کتاب

سرشناسه : اردکانی یزدی، احمد بن محمد 1175-1245؟ق

عنوان و نام پدیدآور : فضائل صلوات گنجینه نور و برکت منتخب از کتاب "شرح و فضائل صلوات / نوشته احمدبن محمد الحسینی الاردکانی

مشخصات نشر : قم مسجد مقدس صاحب الزمان (جمکران ، 1379.

مشخصات ظاهری : 95 ص 5/5x10/20س م

شابک : 2000ریال 964-6705-06-5 ؛ 2000 ریال ( چاپ دوم )

یادداشت : چاپ دوم بهار 1380 .

یادداشت : عنوان روی جلد: گنجینه نور و برکت ختم صلوات (برگزیده شرح صلوات اردکانی .

عنوان روی جلد : گنجینه نور و برکت ختم صلوات (برگزیده شرح صلوات اردکانی .

عنوان دیگر : شرح و فضائل صلوات

برگزیده

عنوان دیگر : گنجینه نور و برکت ختم صلوات (برگزیده شرح صلوات اردکانی

موضوع : صلوات

شناسه افزوده : حسینی احمدبن محمد، 1238 - 1175؟ق

شرح و فضائل صلوات برگزیده

شناسه افزوده : مسجد جمکران

رده بندی کنگره : BP266/الف417ش 4017 1379

رده بندی دیویی : 297/77

شماره کتابشناسی ملی : م 78-25661

ص:1

اشاره

ص:2

فضائل صلوات

گنجینه نور و برکت

منتخب از کتاب

«شرح و فضائل صلوات»

نوشته: احمد ابن محمد الحسینی الاردکانی

ص:3

نام کتاب: گنجینه نور و برکت

مؤلف: احمد بن محمد حسینی اردکانی

ناشر: انتشارات مسجد مقدس جمکران

نوبت و تاریخ چاپ: اول/ بهار 1379

قطع: جیبی

لیتوگرافی: کوثر

چاپ: نگین

تیراژ: 5000 نسخه

قیمت: 200 تومان

مرکز پخش:

انتشارات مسجد مقدس جمکران

مسجد مقدس جمکران: 3340-0252325

قم صندوق پستی 617

شابک5-06-6705-964

ISBN-964-6705-06-5

ص:4

اهداء

این «گنجینه نور» را به مادری نورانی - حضرت نرجس خاتون علیها السلام - که فرزندش، جهان ظلمانی را به نور و روشنایی تبدیل خواهد کرد، هدیه می نماییم.

ص:5

اَللَّهمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَودِعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلْمُکَ

ص:6

اَللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ ابْنِ الْحَسَنْ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِهِ السَّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةْ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّی تُسْکِنَهُ اَرضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

ص:7

«یا صاحب الزّمان ادرکنا»

کتابی که در پیش رو دارید گزیده ای از روایات معصومین علیهم السلام درباره صلوات بر پیامبر و اهل بیت گرامش علیهم السلام می باشد که از کتاب نفیس و گران سنگ «فضایل و شرح صلوات»؛ تألیف حکیم، فقیه، و محدّث بزرگوار مرحوم آقا سید احمد بن محمد الحسینی اردکانی؛ اقتباس و جمع آوری شده است.

از خوانندگان عزیز تقاضا داریم که این کتاب را پس از مطالعه به دیگران هدیه کنند تا استفاده نمایند و از این فیض عظیم بهره مند گردند.

بسیار مناسب و بجاست که بستگان شهداء و مؤمنین به یادبود شهداء و اموات خود این کتاب را چاپ و پخش نمایند؛ باشد که اهل ایمان به عظمت این ذکر شریف پی ببرند و در هر امر مشکل و درخواست حاجت و شفای بیماریهای لاعلاج متوسل به صلوات شوند و حاجت بگیرند. (التماس دعا)

چاپ و نشر این کتاب برای همگان آزاد است

ص:8

بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم

و به نستعین

«اِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیّ یا اَیُّهَا الّذینَ آمَنُوا صَلّوُا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»

(سوره احزاب - آیه 56)

اللّهمّ صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجهم

خداوند در قرآن مجید می فرماید:

«خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود می فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! بر پیامبر درود بفرستید و سلام گوئید و تسلیم فرمانش باشید».

ص:9

قالَ الْمَهْدِی:

وَ اَکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ

حضرت امام مهدی- ارواحنا فداه - فرمودند:

برای فرَج (من) زیاد دعا کنید، چرا که این (زیاد دعا کردن) خود، فرَج و گشایش (در کارهای) شماست.

سزاوار است که منتظرین واقعی حضرت مهدی علیه السلام بسیار به یاد آن حضرت باشند و جمله «وَ عَجّلْ فَرَجَهُم» را بعد از هر صلوات فراموش نکنند؛ زیرا پس از هر صلوات دعای مستجابی ضمانت شده است.

ص:10

«1»

ابو حمزه می گوید: از پدرم شنیدم که گفت: از امام صادق علیه السلام درباره این کلام الهی «انّ اللَّه و ملائکته یصلون … » پرسیدم؛ آن حضرت در پاسخ فرمود: صلوات از ناحیه خدا به معنی رحمت است. و از ناحیه فرشتگان به معنی تزکیه و تطهیر است و از ناحیه انسانها به معنای دعا و طلب رحمت است. بحار ج 94، ص 55

«2»

در محضر حضرت امام صادق علیه السلام نام مبارک حضرت محمّدصلی الله علیه وآله وسلم برده شد، آن حضرت فرمود: بسیار بر او صلوات بفرستید زیرا هر کس یک بار صلوات بر پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم بفرستد خداوند هزار بار در هزار صف از ملائکه بر او صلوات (رحمت) فرستد و چیزی از مخلوقات خدا باقی نماند جز این که بر این بنده رحمت فرستد برای اینکه خداوند و فرشتگان بر او رحمت فرستند و هر کس بر آن همه پاداش تمایل نشان ندهد براستی که نادان و مغرور است و خدا و رسولش از او بیزارند. (اصول کافی)

ص:11

«3»

از حضرت امام باقرعلیه السلام یا از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: در میزان و ترازوی اعمال، در روز قیامت چیزی سنگین تر از صلوات بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم نیست. (اصول کافی)

«4»

در حدیث دیگر آمده که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر کسی که صد بار بگوید: «یا ربّ صلّ علی محمّد و آل محمّد؛ پروردگارا! رحمت فرست بر محمّد و آل محمد». صد حاجت او برآورده می شود که سی حاجت او در دنیا و بقیّه در آخرت خواهد بود. (اصول کافی)

«5»

امام صادق علیه السلام فرمود: پیوسته میان دعا و استجابت آن حجاب و پرده ای حائل است تا بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستاده شود (که در این صورت آن حجاب و پرده برطرف می گردد). (اصول کافی)

ص:12

«6»

حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم در ضمن حدیثی فرمود: هر کس که نام من نزدش برده شود و او بر من صلوات نفرستد، به دوزخ رود و خدا او را از رحمتش دور سازد.

(اصول کافی)

«7»

حضرت رضاعلیه السلام فرمود: کسی که توانایی بر چیزی که موجب محو گناهانش می شود، ندارد. پس بسیار بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم صلوات بفرستد، زیرا که صلوات گناهان را نابود و ریشه کن می کند.

(اصول کافی)

«8»

ابوبصیر گوید: شنیدم از حضرت امام صادق علیه السلام که فرمود: پاداش صلوات بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم بین نماز ظهر و عصر معادل پاداش هفتاد رکعت نماز است.

(اصول کافی)

ص:13

«9»

و نیز فرمود: کسی که پس از نماز صبح و ظهر بگوید «اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم» نمی میرد تا حضرت قائم آل محمّد(عج) را زیارت کند. (اصول کافی)

«10»

و در حدیثی آمده پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: بهترین کارها - از نظر پاداش - در آخرت سه چیز است:

1 - صلوات بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله و سلم

2 - آب رساندن به تشنگان 3 - حبّ و دوستی علیّ ابن ابیطالب علیه السلام. (اصول کافی)

«11»

از حضرت امام رضاعلیه السلام نقل شده که فرمود: کسی که بعد از نماز صبح و مغرب - قبل از آنکه از حالت نماز گذاری خارج شود - بگوید: «اِنَّ اللَّهَ و ملائکَتهُ یُصلّون عَلی النَّبیّ یا ایّها الّذین آمنوا صَلّوا عَلیه و سلّموا تَسلیما» سپس بگوید: «اللّهمّ صلّ علی محمّد و ذرّیّته» خداوند صد حاجت او را برآورد، هفتاد حاجت دنیوی و سی حاجت اخروی. (نورالثقلین)

ص:14

«12»

از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت است که فرمود: اهل مجلسی که بر من صلوات نفرستند در قیامت حسرت برای آنها خواهد بود اگر چه داخل بهشت شوند.

(جلاء الافهام)

«13»

در کتاب عوالی اللّئالی روایت است که چون آیه «انّ اللَّه و ملائکته یصلّون علی النبیّ» نازل شد صحابه از چگونگی آن سؤال کردند رسول خدا فرمود: اگر از من سؤال نکرده بودید شما را خبر نمی دادم؛ همانا خدا موکّل گردانیده است بر من دو ملک را، چون من در نزد بنده مؤمنی یاد شوم و آن بنده بر من صلوات فرستد، آن دو ملک می گویند که خدا تو را بیامرزد و حق تعالی با ملائکه می گویند: آمین. و اگر یاد شوم و آن بنده بر من صلوات نفرستد آن دو ملک می گویند که خدا تو را نیامرزد. حق تعالی و ملائکه می گویند آمین.

(عوالی اللّئالی)

ص:15

«14»

از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است: هر که صلوات فرستد بر من در کتابی، صلوات بر او جاری خواهد ماند مادام که نام من در آن کتاب باقی است.

(جلاء الافهام)

«15»

نقل شده است که کاتبی را بعد از وفات در خواب دیدند. از او پرسیدند که حق تعالی با تو چه کرد؟ جواب داد که گناهان مرا با صلواتی که بر نام پیغمبرصلی الله علیه وآله وسلم نوشته بودم سنجیدند، ثواب صلوات زیاده آمد و مرا بخشیدند.

(کتاب شرح و فضائل صلوات)

«16»

ابن بابویه از ابوحمزه روایت کرده است که از امام صادق علیه السلام پرسیدم که چگونه صلوات فرستم بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه و

ص:16

آله وسلم؟ فرمود: بگوئید: «صَلَواتُ اللَّهِ و صَلواتُ ملائکِتِهِ و انبیائِه و رُسُلِهِ وَ جمیعِ خَلقِهِ عَلی محمّد و آل محمّد و السَّلامُ علیه و علیهم و رحمة اللَّه و برکاتُه» عرض کردم: چه خواهد بود ثواب کسی که این صلوات بر آن جناب فرستد؟ فرمود: به خدا قسم از گناهان بیرون می آید مانند روزی که از مادر متولد شده است. (بحارالانوار)

«17»

ابی عمیر روایت کرده از حضرت امام صادق علیه السلام که فرمود: هر که صلوات بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم فرستد برای او صد حسنه نوشته شود و هر که بگوید: «صلَّی اللَّه علی محمّد و اَهْل بیتِهِ» برای او هزار حسنه نوشته شود.

(ثواب الاعمال)

«18»

روایت شده که حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: جبرئیل مرا ملاقات نمود و بشارت داد مرا به آنکه حق تعالی می فرماید: «هر که بر تو صلوات فرستد من بر او صلوات می فرستم. و هر که بر تو سلام کند من بر او سلام می کنم». و من برای این بشارت سجده شکر بجا آوردم. (جامع الاخبار)

ص:17

«19»

مرحوم کلینی به سند معتبر از حضرت امام صادق علیه السلام روایت کرده است که رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که بر من صلوات فرستد حق سبحانه و تعالی و ملائکه بر او صلوات می فرستند. پس هر که خواهد که خدا و ملائکه بر او صلوات فرستند بر من بسیار صلوات فرستد.

(اصول کافی)

«20»

مرحوم کلینی روایت کرده است از حضرت امام صادق علیه السلام که به اسحاق بن فرّخ فرمود: هر که ده مرتبه صلوات فرستد بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم حق تعالی و ملائکه، صد مرتبه بر او صلوات می فرستند. و هر که صد مرتبه صلوات بر محمّد و آل اوصلی الله علیه وآله وسلم فرستد، خدا و ملائکه هزار بار صلوات می فرستند. آیا نشنیده ای قول حق تعالی را که می فرماید: «هُو الّذی یُصَلّی عَلَیْکُم و مَلائِکَته لِیُخْرجَکُم مِنَ الظّلماتِ اِلی النّور و کان بِالمؤمنینَ رَحیما». (اصول کافی)

ص:18

«21»

ابن بابویه به سند خود از امام حسن عسگری علیه السلام روایت کرده است که حق تعالی ابراهیم را خلیل خود گردانید برای آنکه بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم بسیار صلوات می فرستاد.

(علل الشرایع)

«22»

روایت شده است که حق تعالی به موسی علیه السلام وحی فرمود: «می خواهی من به تو نزدیکتر باشم از کلام تو به زبان تو، و از دیدن تو به چشم تو، و از روح تو به بدن تو، و از اندیشه تو به دل تو؟» موسی علیه السلام عرض کرد: می خواهم چنین باشد و کیست که خواهان چنین قربی نباشد. خطاب رسید: چون جویای سعادت و طلبکار این کرامتی، بر حبیب من محمّد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم صلوات بسیار فرست، زیرا که صلوات بر او رحمت و نور و هدایت است.

(مجمع الطّائف)

ص:19

«23»

سید بن طاووس به سند خود از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: صلوات فرستادن شما بر من باعث روا شدن حاجتهای شما است و خدا را از شما راضی می نماید و اعمال شما را پاکیزه می گرداند. (جمال الاسبوع)

«24»

از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده که سزاوارترین مردم بر من در روز قیامت، آن کسی است که در دنیا بر من بیشتر صلوات فرستد.

(مکارم الاخلاق)

«25»

از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت است که نزدیکترین مردم در روز قیامت به من - در هر جای آن - کسی است که بر من در دنیا بیشتر صلوات فرستاده است.

(جامع الاخبار)

ص:20

«26»

از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت است که فرمود: در روز قیامت اول کسی که حلّه بهشت پوشد، پدر من ابراهیم علیه السلام است و کرسی بر طرف راست عرش نهند و او را بر آن نشانند. و بعد از آن مرا حلّه پوشانند و امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام در پیش روی من بایستد. و تمام امت در عقب سر من با تفاوت درجات بایستند، و هر بنده ای که در عقب هر نماز فریضه ده مرتبه بر من و آل من صلوات فرستد او را در نزد من جای دهند و مرا ببیند و من او را ببینم و روی او - مانند ماه شب چهارده - تابان باشد. (جامع الاخبار)

«27»

روایت شده است که رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را وصیت می نمود و در ضمن آن فرمود: یا علی! هر که در هر روز یا در هر شب بر من صلوات فرستد، شفاعت من بر او واجب می شود، هر چند که از اهل گناهان کبیره باشد. (جامع الاخبار)

ص:21

«28»

روایت شده از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم که در حجة الوداع فرمود که: ای امت من! حق سبحانه و تعالی گناهان شما را به برکت استغفار می آمرزد،و هرکه از شما کلمه «لا اله الاّ اللَّه» بگوید کفّه حسناتش سنگین می شود و هر که بر من صلوات فرستد من در روز قیامت شفیع او خواهم بود.

(جلاء الافهام)

«29»

از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است که فرمود: هر که بر من صلوات فرستد شفاعت من او را دریابد.

(جلاء الافهام)

«30»

از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت است که فرمود: هیچ کس بر من صلوات نمی فرستد مگر اینکه بر من عرضه می شود.

(جامع الاخبار)

ص:22

«31»

روایت شده که کسی از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم پرسید که صلوات فرستادن امت ارسال تحفه ای است به نزد شما؛ آیا از جانب شما تحفه ای برای ایشان خواهد بود؟ آن حضرت فرمود: «امروز صلوات امّت بر من، تحفه ای است از ایشان برای من و فردا تحفه من برای ایشان، در بهشت خواهد بود».

(فضائل صلوات)

«32»

روایت شده که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: بر من صلوات فرستید که صلوات شما به من می رسد در هر کجا که باشید. (جلاء الافهام)

«33»

خاصه و عامه در بسیاری از کتب خود روایت کرده اند که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که در پیش قبر من، بر من صلوات فرستد، من می شنوم و هر که دور باشد و صلوات فرستد به من می رسد. (جلاء الافهام)

ص:23

«34»

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: در آخر روز پنجشنبه و شب جمعه جمعی از ملائکه از آسمان فرود می آیند که با ایشان قلمها از طلا و لوح ها از نقره هست و در آخر روز پنجشنبه و شب جمعه و روز جمعه تا وقت غروب شمس چیزی به جز صلوات بر پیغمبر و آل آن حضرت علیهم السلام را نمی نویسند. (خصال)

«35»

ابن بابویه از حضرت امام رضاعلیه السلام روایت کرده است که صلوات فرستادن بر محمّد و آل محمّدعلیهم السلام با تسبیح و تهلیل و تکبیر معادل است. (جامع الاخبار)

«36»

یکی از اخیار امّت چنین حکایت کرده است: من بر خود لازم گردانیده بودم که هر شب پیش از آنکه بخواب روم به عدد معین بر آن حضرت صلوات فرستم و شبی با جمعی از اهالی خود در غرفه بودم و بعد از ادای وظیفه مقرّره به خواب

ص:24

رفتم. در خواب دیدم که آن حضرت داخل آن غرفه شد و از نور جمالش تمام در و دیوار آن منزل روشن شد و به من التفات نموده، فرمود: کجاست آن دهن که بر من صلوات می فرستد تا من آن را ببوسم؟ من شرم کردم دهن خود را پیش برم، آن حضرت رخساره مرا بوسید و من از شدّت فرح و شادی بیدار شدم و هر که با من در آن غرفه بود بیدار شدند و غرفه از رایحه روح پرور آن سرور به گونه ای معطر بود که گویا از مشکِ اَزْفَر مملوّ گشته بود و تا هشت روز آن رائحه از رخسار من استشمام می شد.

(شرح صلوات اردکانی)

«37»

از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: هر که خدا را یاد کند ده حسنه برای او نوشته می شود و هر که رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم را یاد کند ده حسنه برای او نوشته می شود، زیرا حق تعالی آن حضرت را قرین خود گردانیده است.

(علل الشرایع)

ص:25

«38»

از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت شده که فرمود: یاد خدا کردن عبادت است و یاد کردن من عبادت است و یاد کردن علی علیه السلام عبادت است و یاد کردن امامان اولاد علی علیهم السلام عبادت است. (بحارالانوار)

«39»

ابن بابویه در اکثر کتاب های خود از حضرت امام رضاعلیه السلام روایت نموده است که فرمود: هر که قادر نباشد که کفّاره گناهان خود را به عمل بیاورد باید بر محمّد و آل محمّدعلیهم السلام صلوات بسیار فرستد، زیرا صلوات بر ایشان گناهان را می ریزد.

(جامع الاخبار)

«40»

در کتاب جامع الاخبار به دو روایت از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است که فرمود: هر که یک بار بر من صلوات فرستد، از گناهان او ذرّه ای باقی نمی ماند.

(جامع الاخبار)

ص:26

«41»

در کتاب جامع الاخبار از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت است که فرمود: هر که یک مرتبه بر من صلوات فرستد و آن را به دو ملکی که حافظ اویند بشنواند آن دو ملک تا سه روز هیچ گناهی برای او نمی نویسند. (جامع الاخبار)

«42»

در کتاب دعوات راوندی از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است که فرمود: هر که هر روز از روی شوق و محبّت به من سه مرتبه صلوات فرستد بر خدا لازم می گردد که در آن شب و در آن روز گناهان او را بیامرزد. (بحارالانوار)

«43»

از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده است که فرمود: صلوات فرستادن بر پیغمبرصلی الله علیه وآله وسلم در محو کردن گناهان، شدیدتر است از فرو نشانیدن آب، آتش را و سلام کردن بر آن حضرت، افضل است از بنده آزاد کردن در راه خدا، و دوستی آن حضرت بهتر است از شهید شدن در راه خدا (یا از شمشیر زدن در راه خدا).

(ثواب الاعمال)

ص:27

از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است که فرمود: هر که در روز جمعه صد مرتبه بر من صلوات فرستد، حق تعالی گناهان هشتاد ساله او را بیامرزد. (جامع الاخبار)

«45»

از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت شده که فرمود: هر که بگوید: اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد حق تعالی به او عطا می فرماید ثواب هفتاد و دو شهید و از گناهان بیرون می آید مانند روزی که از مادر متولد شده باشد.

(جامع الاخبار)

«46»

از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت شده که فرمود: هر که مرا یاد کند و بر من صلوات فرستد، حق تعالی جمیع گناهان او را بیامرزد، اگر چه به عدد ریگ عالج باشد (عالج نام موضعی است که ریگ در آنجا از سایر جاها بیشتر است).

(جامع الاخبار)

ص:28

«47»

مرحوم کلینی از حضرت امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: مردی به نزد رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم آمد و عرض کرد که من نصف دعا کردن خود را برای شما قرار می دهم، فرمود نیکو می کنی. آن مرد گفت: آیا کلّ آن را برای شما قرار بدهم؟ حضرت فرمود: بهتر. چون آن مرد رفت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: امر دنیا و آخرت این مرد کفایت شده است.

(اصول کافی)

«48»

از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: هر که را به سوی خدا حاجتی باشد، اول باید به صلوات فرستادن بر محمّد و آل محمّدعلیهم السلام ابتدا نماید و بعد از آن حاجت خود را طلب کند و در آخر نیز به صلوات فرستادن ختم نماید، زیرا که حق تعالی کریم تر از آن است که دو طرف (دو صلوات) را قبول نماید و وسط (حاجت) را واگذارد و صلوات بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم محجوب نمی شود. (اصول کافی)

ص:29

«49»

از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: چون یکی از شما دعا کند و پیغمبرصلی الله علیه وآله وسلم را یاد ننماید آن دعا در بالای سر او پر می زند و چون آن حضرت را یاد نماید بالا می رود. (جمال الاسبوع)

«50»

شیخ طوسی از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت نموده است که صلوات فرستادن شما بر من، موجب استجابت دعای شما می شود و اعمال شما را پاکیزه می گرداند.

(امالی طوسی)

«51»

ابن بابویه از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: بلند گردانید آواز های خود را در صلوات فرستادن بر من زیرا که آن، نفاق را برطرف می سازد.

(ثواب الاعمال)

ص:30

«52»

در کتابهای شیعه و سنی نقل شده است، که اگر بنده ای در روز قیامت بیاید با جمیع حسناتِ اهل دنیا و با آن صلوات نباشد آن حسنات را بر او برمی گردانند.

(شرح صلوات اردکانی)

«53»

در کتاب دعوات راوندی از ابن عباس روایت شده که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: وقتی حمزه و جعفر را دیدم چنانکه کسی خواب می بیند و در پیش روی ایشان طبقی از کُنار (میوه درخت سِدر) گذاشته بود و ساعتی از آن خوردند، پس از آن انگور شد و ساعتی از آن خوردند، پس از آن رطب شد و ساعتی از آن خوردند پس به نزد ایشان رفتم و گفتم پدر و مادرم فدای شما باد! کدام عمل را بهتر یافتید گفتند: پدران و مادران ما فدای شما باد. بهترین اعمال را صلوات فرستادن بر شما یافتیم، و تشنه ای را آب دادن، و دوستی علیّ بن ابیطالب علیه السلام. (بحارالانوار)

ص:31

«54»

از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است که هر که یک مرتبه بر من صلوات فرستد، حق تعالی درِ عافیت را بر وی بگشاید. (جامع الاخبار)

«55»

ابن بابویه روایت نموده: حضرت علیّ بن ابیطالب علیه السلام که بعد از وفات حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم خطبه ای خواند و در اثناء خطبه فرمود: به اقرار شهادتین داخل بهشت خواهید شد. و به صلوات فرستادن بر رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم رحمت را در خواهید یافت. پس بسیار صلوات فرستید بر پیغمبر خود همانا که خدا و ملائکه بر آن حضرت صلوات می فرستند و فرموده است: «یا ایّها الّذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما». (بحارالانوار)

«56»

هشام از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: دعا محجوب و ممنوع است تا آنکه بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم صلوات فرستاده شود. (اصول کافی)

ص:32

«57»

از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده که فرمود: «بسیار یاد کردن خدا و بر من صلوات فرستادن، موجب برطرف شدن فقر می شود». یعنی صلوات فرستنده را توانگر می سازد، و از احتیاج به خلائق خلاصی می بخشد. (جلاء الافهام)

«58»

سهل بن سعد روایت کرده که مردی به خدمت حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم آمد و از فقر شکایت کرد، آن حضرت فرمود: چون داخل خانه خود شدی سلام کن، خواه کسی در خانه باشد و خواه نباشد، و بر من سلام فرست، و بعد از آن سوره اخلاص بخوان، و آن مرد چنان کرد و در اندک روزی توانگر گردید چنانکه بر همسایگان و خویشان خود افاضه می کرد. (جلاء الافهام)

«59»

از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت است که فرمود: چون فراموش کنید چیزی را، بر من صلوات فرستید، که موجب یاد آوردن آن چیز خواهد شد ان شاء اللَّه تعالی. (جلاء الافهام)

ص:33

«60»

همچنین از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است که فرمود: هر که یک مرتبه بر من صلوات فرستد، حق تعالی در روز قیامت، نوری در سر او، و نوری در طرف چپ او، و نوری در بالای او، و نوری در جمیع اعضای او خلق می کند.

(جامع الاخبار)

«61»

شیخ صدوق روایت نموده از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم که در خطبه ای که برای ماه رمضانی خواند فرمود: هر که در این ماه بسیار صلوات فرستد حق تعالی سنگین می گرداند ترازوی اعمال او را در روزی که ترازوی اعمال سبک باشد.

(بحارالانوار)

«62»

روایت شده از حضرت صادق علیه السلام که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: من در روز قیامت در نزد میزان خواهم بود، و هر که کفّه سیئاتش سنگین تر از کفّه حسنات باشد، من

ص:34

صلواتی را که بر من فرستاده است می آورم و در کفّه حسنات او می گذارم تا آنکه کفّه حسنات به صلوات سنگین تر گردد.

(ثواب الاعمال)

«63»

روایت شده که روزی حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم از حجره طاهره بیرون آمد و فرمود: در شب گذشته عجب خوابی دیدم، مردی را از امت خود دیدم که از صراط می گذشت و هر لحظه می لرزید و در هر قدم می لغزید، پس دیدم صلواتی که بر من فرستاده بود آمد و دست او را گرفت و به سلامت از صراط گذرانید.

(انوار الاصول)

«64»

از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است که فرمود: هرگز داخل آتش جهنم نخواهد شد کسی که بر من صلوات فرستد.

(جامع الاخبار)

ص:35

«65»

روایت شده از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم که فرمود: جبرئیل بر من نازل شد و گفت: هر که بر شما صلوات فرستد، هفتاد هزار ملک بر او صلوات فرستند و هر که هفتاد هزار ملک بر او صلوات فرستند از اهل (بهشت) خواهد بود. (جامع الاخبار)

«66»

در دعوات راوندی مذکور است که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: بسیار بر من صلوات فرستید زیرا که صلوات فرستادن بر من نور است در قبر، و نور است در صراط، و نور است در بهشت. (بحارالانوار)

«67»

در اخبار آمده است که حق تعالی به حضرت موسی علیه السلام وحی کرد: که ای موسی! دوست داری که عطش قیامت تو را در نیابد، و در مواقف آن روز تشنه نباشی؟ عرض کرد: بلی، ای پروردگار عالمیان! خطاب رسید که امروز در دنیا بر حبیب من صلوات فرست تا فردا از تشنگی قیامت، ایمن باشی.

(شرح صلوات اردکانی)

ص:36

«68»

در اخبار آمده است که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که بر من صد بار صلوات فرستد حق تعالی بر وی هزار صلوات فرستد و اگر هزار بار بر من صلوات فرستد حق تعالی او را از فضل خود ثواب ده هزار رکعت نماز عطا فرماید و او را در حظیره قدس، از شراب سلسبیل بیاشاماند.

(شرح صلوات اردکانی)

«69»

در اخبار آمده است که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: رستگار ترین شما از اهوال قیامت آن کسی است که بر من بیشتر صلوات می فرستد.

(شرح صلوات اردکانی)

«70»

در اخبار آمده است که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که هر روز هزار مرتبه بر من صلوات فرستد، نمیرد تا جای خود را در بهشت ببیند. (شرح صلوات اردکانی)

ص:37

«71»

در اخبار آمده است که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که بر من صلوات فرستد از تلخی مرگ ایمن باشد.

(شرح صلوات اردکانی)

«72»

حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: حق تعالی را فرشتگانی هست که در زمین سیاحت می کنند و سلام امّت را به من می رسانند. (روضة الواعظین)

«73»

همچنین حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که بر من سلام می فرستد، حق تعالی برمی گرداند روح مرا به بدنم، تا آنکه جواب او را بگویم.

(بحارالانوار)

«74»

حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هیچ بنده ای نیست که بر من سلام کند بعد از وفات من، مگر آنکه جبرئیل به نزد من

ص:38

می آید و می گوید: فلان بن فلان بر تو سلام کرده، من می گویم: و علیه السّلام و رحمة اللَّه و برکاته (و بر خود او سلام و رحمت خدا و برکاتش).

(بحارالانوار)

«75»

از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام روایت شده است که فرمود: چون بنده از نماز فارغ شود، باید بر رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم صلوات فرستد و بهشت را از خدا سؤال نماید، و از آتش به خدا پناه برد، و از خدا سؤال نماید که حور العین را به او تزویج نماید، زیرا هر که بر رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم صلوات فرستد دعای او بالا می رود و هر که از خدا بهشت را بخواهد بهشت می گوید: خداوندا! عطا کن به بنده خودت از آنچه به تو پناه برد از آن، و چون حوریان را از خدا بخواهد آنها می گویند: خدایا عطا کن بنده خودت را آنچه را که خواست.

(عدة الداعی)

ص:39

«76»

ابن بابویه از حضرت امام صادق علیه السلام روایت کرده که به صباح بن سبّابه فرمود: آیا می خواهی به تو تعلیم نمایم چیزی را که روی تو را از گرمی آتش جهنم نگاه دارد؟ راوی عرض کرد بلی. فرمود: بعد از نماز صبح صد مرتبه بگو: اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد.

(ثواب الاعمال)

«77»

از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است که فرمود: در روز جمعه، بسیار بر من صلوات فرستید بدرستی که در آن روز، ثواب عملها مضاعف می گردد، و برای من درجه وسیله را از بهشت، از خدا سؤال نمائید کسی عرض کرد که کدام است درجه وسیله؟ فرمود: آن اعلی درجه بهشت است که به آن نمی رسد مگر پیغمبری، و من امیدوارم که آن پیغمبر من باشم.

(جامع الاخبار)

ص:40

«78»

از حضرت امام رضاعلیه السلام روایت شده است که فرمود: رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که در روز جمعه بر من صد مرتبه صلوات فرستد، حق تعالی شصت حاجت او را روا می کند، سی در دنیا، و سی در آخرت. (ثواب الاعمال)

«79»

از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است که فرمود: هر که در روز جمعه صد مرتبه بر من صلوات فرستد، خدا گناهان هشتاد ساله او را بیامرزد.

(جامع الاخبار)

«80»

از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: بسیار صلوات فرستید در شب نورانی و روز نورانی - یعنی شب جمعه و روز جمعه - راوی عرض کرد: صلوات بسیار چقدر است؟ فرمود: تا صد مرتبه و اگر زیادتر شود بهتر است. (بحارالانوار)

ص:41

«81»

از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است که هر که در شب جمعه بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم صلوات فرستد، روشن می گرداند نور او آسمانها را تا روز قیامت، و ملائکه خدا در آسمانها برای او استغفار می کنند، و ملکی که موکّل است بر قبر رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم تا روز قیامت برای او استغفار می کند.

(بحارالانوار)

«82»

از حضرت امام جعفر صّادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: چون شب جمعه می شود فرود می آیند ملائکه از آسمان به عدد ذرّه ها، و در دستهای آنها قلمها از طلا و کاغذها از نقره هست و تا شب شنبه چیزی را بجز صلوات بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم نمی نویسند. پس در آن شب و روز بسیار صلوات فرستید و بعد از آن حضرت فرمود: از جمله سنتها آن است که در هر جمعه هزار مرتبه و در سایر ایام صد مرتبه بر آن حضرت و اهل بیت او صلوات فرستاده شود و همچنین در فقه

ص:42

الرّضاعلیه السلام روایت شده است که بسیار صلوات فرست بر رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم در شب جمعه و روز جمعه، و اگر توانی که هزار مرتبه فرستی فضل در آن خواهد بود.

(جمال الاسبوع)

«83»

و باز روایت شده است: هر که در روز جمعه صد مرتبه بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم صلوات فرستد و صد مرتبه استغفار کند و صد مرتبه «قل هو اللَّه احد» بخواند، البته گناهان او آمرزیده شود.

(بحارالانوار)

«84»

شیخ طوسی و کفعمی از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که فرمود: هر که بعد از نماز صبح و بعد از نماز جمعه بگوید: اللّهمّ اجْعَلْ صَلَواتِکَ وَ صَلَواتِ مَلائکَتِکَ وَ رُسُلِکَ عَلی محمّد وَ آل محمّد تا مدت یک سال، گناه بر او نوشته نمی شود.

(مصباح متهجّد)

ص:43

«85»

از مالک جهنی روایت شده است که گفت: من چیزی از ریاحین (گلی) به امام صادق علیه السلام دادم آن حضرت گرفت و بوئید و بر چشمهای خود نهاد و فرمود: «اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد» پس فرمود: هر کس چنین کند که من کردم، گناهان او آمرزیده می شود پیش از آنکه آن را بر زمین نهد. (مکارم الاخلاق)

«86»

عبدالسّلام بن نعیم روایت کرده است که به حضرت امام صادق علیه السلام عرض کردم که داخل خانه کعبه شدم و هیچ دعای دیگر به خاطر من نرسید مگر صلوات بر رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم، فرمود: هیچ کس از کعبه بیرون نیامده است که عملش از عمل تو بهتر باشد. (ثواب الاعمال)

«87»

در اخبار اهل بیت اطهارعلیهم السلام وارد شده است که حَمَله عرش الهی - که مقرّبترین ملائکه اند - تا توسّل به آن بزرگواران نجستند، و برایشان صلوات نفرستادند، نتوانستند عرش الهی را بردارند. (بحارالانوار)

ص:44

«88»

روزی حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم در نخلستان نشسته و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خدمت آن جناب بود، ناگاه زنبور عسلی به نزد آن حضرت آمد و بر گِرد آن حضرت می گردید، حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: این زنبور می خواهد ما را ضیافت کند و می گوید: قدری عسل در فلان موضع گذاشته ام. امیرالمؤمنین علیه السلام را بفرست که آن را بیاورد. پس امیرالمؤمنین علیه السلام تشریف بردند و آن عسل را در مجلس نبوت حاضر نمودند. بعد حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم از آن زنبور پرسید که خورشت شما شکوفه تلخ است به چه سبب در درون شما شیرین می گردد.

عرض کرد: آن به برکت جناب شماست؛ زیرا که هرگاه قدری از شکوفه در درون ما می آید آن وقت الهام الهی به ما می رسد که سه نوبت بر شما صلوات فرستیم و به برکت آن صلوات، شکوفه تلخ در درون ما شیرین می شود.

(شرح صلوات اردکانی)

ص:45

«89»

در کتاب ریاض الازهار روایت است که حق تعالی به ملکی فرمود: فلان شهر را ویران کن، چون آن ملک به آن شهر آمد، و گریه کودکان و ناله زنان و فریاد چهارپایان را شنید بر ایشان رحم نموده، بر ویرانی شهر اقدام نکرد، و تند باد قهر از مهیب جلال وزیده، پر و بال آن ملک را درهم شکست، و از تصاعد بر افلاک محروم و مهجور ماند، روزی جبرئیل او را گریان و نالان بر روی خاک افتاده دید، و دلش بر پریشان حالی و شکسته بالی آن ملک سوخت. حال عجز و بیچارگی او را به بارگاه جلال عرض نمود، خطاب آمد که به او بگو بر حبیب من محمّدصلی الله علیه وآله وسلم صلوات فرستد تا به برکت آن، پر و بال به او برگردد، به او گفته شده، آن ملک به وظایف صلوات قیام نمود و بال اقبال بازیافته، با فراغ بال به جانب آشیانه خود پرواز نمود.

(ریاض الازهار)

ص:46

«90»

در کتاب ریاض الاحادیث است که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: در بهشت درختی هست که آن را (محبوبه) گویند و میوه آن درخت از انار کوچکتر و از سیب بزرگتر است، و سفیدتر از شیر، و شیرین تر از عسل، و نرمتر از کره، و از آن میوه نمی خورد مگر کسی که هر روز مداومت نماید به گفتن: اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و سلِّم.

(ریاض الاحادیث)

«91»

در کتاب ریاض الازهار روایت است که هر کس هر روز سه بار بگوید: «اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و سلِّم وَ اجْزِهِ عَنّا خَیْرَ الجَزاء» حق نعمت بهشت را به جا آورده و رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم از او عذر خواهی خواهد نمود، و از حق تعالی رفعت درجه او را سؤال خواهد فرمود.

(ریاض الازهار)

ص:47

«92»

جامع بزنطی نقل کرده که ابوبصیر گفت: از حضرت صادق علیه السلام شنیدم که صلوات فرستادن بر رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم در ما بین ظهر و عصر مساوی است با هفتاد حج (شاید مراد نماز ظهر و عصر باشد). (بحارالانوار)

«93»

از ابن مسعود روایت شده که حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که به من صلوات نفرستد دین برای او نخواهد بود.

(جلاء الافهام)

«94»

شیخ احمد بن فهد از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت کرده است که شقی ترین مردم آن کسی است که نام من در نزد او ذکر شود و بر من صلوات نفرستد. (عدّة الدّاعی)

«95»

روایت شده است که حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که نام من در نزد او ذکر شود و بر من صلوات نفرستد بر من جفا کرده است. (بحارالانوار)

ص:48

«96»

روایت شده از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم که فرمود: هر که صلوات فرستد بر من در کتابی - یعنی صلوات بر من را در کتابی بنویسد - فرشتگان بر او طلب آمرزش کنند مادام که نام من در آن کتاب است.

(جلاء الافهام)

«97»

نقل کرده اند که مردی در بصره بود و حدیث، کتابت می نمود، و چون به نام مبارک آن حضرت می رسید، از روی عمد ترک نوشتن صلوات می کرد، در اندک زمانی بیماری خوره در انگشتانش افتاد، و انگشتان او بکلّی از دستش جدا شد.

(شرح صلوات اردکانی)

«98»

نقل کرده اند که فضل کندی را بعد از وفات در خواب دیدند و از او پرسیدند که حق تعالی با تو چه کرد؟ گفت: مرا بخشید و گرامی داشت به عملی که از این دو انگشت من - یعنی سبّابه و

ص:49

ابهام - صادر شده بود. گفتند: از آنها چه عمل آمد که سبب کرامت تو گردید؟ گفت: بسیار نوشتن (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم). (شرح صلوات اردکانی)

«99»

از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: چون اسم پیغمبرصلی الله علیه وآله وسلم مذکور شود، بسیار صلوات فرستید بر آن حضرت، زیرا هر که بر آن حضرت یک صلوات فرستد حق تعالی و هزار هزار صف از ملائکه هزار صلوات بر او می فرستند. و چیزی از مخلوقات خدا باقی نمی ماند، مگر آنکه بر آن بنده صلوات می فرستند، برای آنکه خدا و ملائکه بر او صلوات فرستاده اند. پس هر که رغبت در آن ننماید جاهل و مغرور است. و خدا و رسول و اهل بیت آن حضرت، از او بیزارند. (اصول کافی)

«100»

هشام ابن سالم روایت کرده از حضرت امام صادق علیه السلام که فرمود: دعا محجوب و ممنوع است تا آنکه بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم صلوات فرستاده شود. (اصول کافی)

ص:50

«101»

از عبداللَّه بن عوف روایت شده که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: جبرئیل نزد من آمد و بشارت داد به آن که حق تعالی می فرماید: هر بنده ای که بر تو صلوات فرستد، هفتاد هزار ملک بر او صلوات می فرستند، و هر که هفتاد هزار ملک بر او صلوات فرستند از اهل بهشت خواهد بود. (جامع الاخبار)

«102»

روایت شده از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم که فرمود: چون از وضو فارغ شوید بگویید: «اَشْهَدُ انّ لا اِله الاّ اللَّه وَحدَهُ لا شریکَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنّ محمّداً عَبْدُهُ وَ رسولُهُ» و بعد از آن صلوات فرستید. و چون چنین کنید برای شما درهای رحمت گشاده می شود. (جلاء الافهام)

«103»

روایت شده که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: حق تعالی ملکی آفریده است که دو بال دارد یکی در مشرق است و دیگری در مغرب، و پای او در زمین هفتم و سر او در زیر

ص: 51

عرش است و برای آن ملک پر ها است به عدد همه خلائق از انس و جن و حیوانات صحرایی، و دریایی و به عدد انفاس ایشان. و به شماره قطرات باران و برگ درختان و ستاره های آسمان و ریگهای بیابان. و چون یکی از امت من بر من صلوات فرستد، حق تعالی به آن فرشته امر فرماید که در نهر نور، که دریایی است زیر عرش، غوطه خورد و بیرون آید و خود را بفشارد و از هر پر وی قطره ای فرو ریزد، و حق تعالی، آن قطره را ملکی گرداند، و جمیع آنها را امر فرماید که تا روز قیامت برای آن بنده استغفار کنند. (زهرة الرّیاض)

«104»

در کتاب روضة العلماء مذکور است: هر بنده ای که یک بار بر حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم صلوات فرستد، حق تعالی فرشته ای را بفرستد که زودتر از چشم برهم زدن آن صلوات را به روضه مطهره آن جناب رسانیده، در پیش روضه بایستد و بگوید: یا رسول اللَّه فلان بن فلان، یا فلانة بنت فلان صلواتی فرستاده است. آن سرور می فرماید: ده درود من را به او برسان و به او

ص:52

بگو: اگر به جای این ده درود من یکی می بود، تو را به بهشت می رساند، و با من میبودی مانند سبّابه و وسطی، و شفاعت من به تو می رسید. اکنون که ده درود است، ببین که مرتبه تو چه خواهد بود. پس همان ملک به سوی آسمان بالا می رود و در نزدیک عرش می ایستد و می گوید: خداوندا، فلان یا فلانه بر حبیب تو، یک بار صلوات فرستاد، خطاب رسد که ده درود از من به او برسان و بگو: اگر از این دَه یکی بودی، هرگز آتش دوزخ به تو نمی رسید، اکنون که ده است بنگر که کرامت تو چه خواهد بود. پس حق تعالی به آن ملک فرماید: ذخیره کن این صلوات را در علیّین برای بنده من.

(روضة العلماء)

«105»

از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است که فرمود: هر جمعی که در مجلسی بنشینند و متفرق شوند و بر من صلوات نفرستند، بویی از آن مجلس برمی خیزد که از هر بویی ناخوش تر باشد. (ازهار الاحادیث)

ص:53

«106»

از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: هر قومی که در مجلسی جمع شوند و خدا را یاد نکنند و بر پیغمبر خود صلوات نفرستند، آن مجلس برایشان حسرت و وبال خواهد شد. (اصول کافی)

«107»

از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت است که فرمود: صلوات بر من نور است بر صراط؛ و هر که برای او بر صراط نور باشد از اهل نار نخواهد بود. (اصول کافی)

«108»

در شب معراج چون حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم به آسمان چهارم رسید. فرشته ای را دید که لوحی در پیش نهاده، و در لوح نظر می کند و مانند رود، آب از دیده هایش می ریزد، و برای آن حضرت تعظیم نکرد. جبرئیل بال خود را برآورد و آن ملک آمد و رکاب آن جناب را بوسید و عرض کرد که مرا معذور دار که چندان نور از این لوح بالا می رفت که من تو را ندیدم.

ص:54

آن حضرت فرمود: در این لوح چه نوشته است؟ گفت: نوشته است که: «لا اله الاّ اللَّه محمّد رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم علّیٌ ولیّ اللَّه علیه السلام» پس آن ملک گفت: من دو رکعت نماز دارم که به امر حق تعالی در بیست هزار سال بجا آورده ام، پنج هزار سال آن در قیام بودم و پنج هزار سال در رکوع، و پنج هزار سال در سجود، و پنج هزار سال در تشهّد، و ثواب آن را به شما می دهم که تقصیر مرا عفو فرمایی.

آن حضرت فرمود: که من به طاعت تو احتیاج ندارم. گفت: به امت شما بخشیدم. آن حضرت فرمود: گمان من در این است که امت من به آن محتاج نیستند. به عزّت خدا که هر یک از گناهکاران ایشان یک مرتبه بر من صلوات فرستد، ثواب آن از این بیست هزار سال طاعت تو بیشتر است.

(شرح صلوات اردکانی)

«109»

روایت شده است که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر دو بنده که برای خدا دوست یکدیگر باشند، و با هم مصافحه

ص:55

نمایند و بر من صلوات فرستند پیش از آنکه از هم جدا شوند، حق تعالی گناهان گذشته و آینده هر دو را بیامرزد.

(شرح صلوات اردکانی)

«110»

نقل شده است که در آسمان دریایی است که آن را دریای برکات گویند و بر لب آن دریا درختی است که آن را درخت تحیّات نامند و بر آن درخت آشیانه مرغی است به نام مرغ صلوات. و چون بنده مؤمنی در ماه شعبان بر سیّد پیغمبران صلی الله علیه وآله وسلم صلوات فرستد حق تعالی آن مرغ را امر نماید تا در آن دریا غوطه خورد، و پرهای خود را بفشارد. و از هر قطره ای که از پرهای آن مرغ بریزد، ملکی خلق نماید، و جمیع آن ملک ها، به تقدیس و تحمید و مدح و ثنای پروردگار مشغول گردند. و ثواب آنها را در دیوان اعمال صلوات فرستنده ثبت نمایند.

(شرح صلوات اردکانی)

ص:56

«111»

روایت شده است که حضرت امام علی النقی علیه السلام به امامزاده عبدالعظیم فرمود: حق تعالی ابراهیم را خلیل خود گردانید به جهت این که بسیار بر محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم صلوات می فرستاد.

(بحارالانوار)

«112»

روایت شده است که حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم در شب معراج فرشته ای را دید که چندین هزار دست داشت و بر هر دستی چندین هزار انگشت بود، و با آن انگشتان حساب می کرد. از جبرئیل پرسید که این چه فرشته ای است؟ جواب داد که این ملکی است موکّل بر قطرات باران، که حساب آن را نگاه می دارد. آن حضرت، از آن ملک پرسید که حساب قطرات باران می دانی؟ عرض کرد: بلی. فرمود: چگونه می دانی؟ گفت: از آن روزی که حق تعالی مرا آفریده، و از ابر باران باریده و چند قطره بر صحراها، و چند قطره بر دریاها و از چند قطره گیاه

ص:57

روئیده، و چند قطره در شوره زار ها ضایع گردیده، و کدام قطره زود از ابر جدا شده، و کدام قطره زودتر بر زمین رسیده، و کدام قطره در هوا به یکدیگر متصل شده اند.

آن حضرت از او پرسید که آیا چیزی هست که تو از عهده حساب آن بر نیایی؟ گفت: بلی! چون بنده مؤمنی، با اخلاص بر حضرت شما صلوات فرستد، ثوابی که از یک عدد تا ده کرامت می شود، من حساب آن را می توانم بدانم و چون به یازده عدد می رسد، من و همه محاسبان آسمان و زمین، از عهده حساب آن عاجز می مانیم و به جز حضرت خداوند کسی حساب آن را نمی داند.

(مصباح القلوب)

«113»

شخصی بسیار عابد و زاهد بود، و با کسی معاشرت نمی کرد و به مجالس و محافل حاضر نمی شد. اما چیزی نگذشت که ترک عزلت کرده ملازمت مجلس واعظی را اختیار کرد. مردم از آن تعجب کرده به او گفتند که موجب ترک عزلت و مداومت

ص:58

بر این صحبت چیست؟ گفت که حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم را در خواب دیدم، به من فرمود: به مجلس فلان واعظ برو، که بر من صلوات بسیار می فرستد و من از او خشنودم.

(شرح صلوات اردکانی)

«114»

روایت شده است که زنی به خدمت حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم آمد، عرض کرد که فرزندی دارم که چشم و گوش و دست و پا ندارد و حال به لطف و عنایت شما پناه آورده ام. آن حضرت فرمود: برو، بر من بسیار صلوات فرست که به زودی به آرزوی خود خواهی رسید. آن زن در همان جا شروع به فرستادن صلوات نمود و به هر قدمی که برمی داشت، صلواتی می فرستاد. و چون به خانه درآمد فرزند خود را دید که به صحّت و سلامت نشسته است و تمام اعضاء و جوارحش سالم گردیده، از فرح و شادی، با فرزند خود سخن نگفته، به مسجد آمد و آنچه را مشاهده کرده بود به عرض رسانید. آن حضرت با حاضران شادمان گردیدند، پس جبرئیل نازل شد، و عرض کرد

ص:59

یا رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم حق تعالی شما را سلام می رساند و می فرماید: چنانکه امروز به برکت صلوات بر شما، اعضاء این شکسته حال را به صلاح آوردم فردا به شفاعت تو، شکسته های امت ترا درست خواهم کرد. (مجمع الطائف)

«115»

نقل شده است که زنی دختری داشت و آن دختر وفات نمود. مادرش او را در خواب دید که به عذاب الیم و عقاب عظیم گرفتار است، آن مادر با اندوه بسیار از خواب بیدار شد و ناله و زاری آغاز نموده چند روز بر حال فرزند خود اشک می بارید و می نالید تا آنکه بار دیگر، آن دختر را در خواب دید در حالی که خوشدل و شادمان و در روضه فردوس خرامان بود. به او گفت: ای دختر! آن چه حال بود که دیدم و این چه صورت است که مشاهده می کنم؟ جواب داد: ای مادر! به جهت گناهان خود در عذاب بودم چنانکه دیدی. و در این روزها عزیزی از کنار مقبره ما گذشت و چند نوبت صلوات فرستاد و ثواب آن را به اهل گورستان بخشید و حق تعالی به برکت آن

ص:60

صلوات عذاب از اهل قبرستان برداشت. (شرح صلوات اردکانی)

«116»

روایت شده است که چون یکی از بندگان بر حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم صلوات فرستد، منادی از عالم غیب ندا کند که حق تعالی، بر این بنده ده بار صلوات فرستد و چون این ندا به اهل آسمان اول رسد هزار بار بر او صلوات فرستند، و چون به آسمان دوم رسد، هزار بار بر آن بیفزایند و همچنین تا آنکه نزدیک سدرة المنتهی می رسد به هفت هزار بار خواهد رسید. پس حق تعالی به ملائکه خطاب نماید که شما از عهده صلوات بنده من بیرون نمی توانید آمد آن را به من واگذارید، تا آنکه من جزای او را بدهم، و جزای او آن است که گناهان او را بیامرزم. (عیون المجالس)

«117»

مرحوم اردکانی مؤلف کتاب شرح و فضائل صلوات گوید: از واعظی شنیدم که می گفت: در اخبار وارد شده است که چون بنده ای بر حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم صلوات فرستد حق تعالی از

ص:61

آن صلوات، عمودی از نور می آفریند که یک طرف آن بر زمین است و طرف دیگر آن در آسمان، و آن عمود، هفتاد هزار شعبه دارد، و بر هر شعبه، هفتاد هزار ملک نشسته اند. و هر ملکی هفتاد هزار سر دارد و بر هر سری هفتاد هزار دهان است و در هر دهانی هفتاد هزار زبان است و با هر زبانی به هفتاد هزار لغت تکلّم می کند و جمیع آن ملائکه با همه آن زبانها و لغت ها برای آن صلوات فرستنده تا روز قیامت استغفار می کنند.

(شرح صلوات اردکانی)

«118»

نقل شده است که شخصی به نزد سلطان محمود سبکتکین آمد و گفت مدتی بود که می خواستم حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم را در خواب ببینم و عرضی که داشتم به آن غمخوار بگویم. تا آنکه سعادت مساعدت نمود و در شب گذشته جمال با کمال آن عدیم المثال را در خواب دیدم و چون آن جناب را منبسط یافتم قدم در بساط جرأت گذاشته عرض کردم: یا رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم هزار درهم قرض دارم و بر ادای آن قادر نیستم

ص:62

و می ترسم که اجل در رسد و آن وام در گردن من بماند. آن حضرت فرمود: برو به نزد محمود سبکتکین و آن مبلغ را از او بستان. عرض کردم که شاید از من باور نکند و نشان طلبد. فرمود: به او بگو به آن نشان که در اوّل شب چون تکیه می کنی، سی هزار مرتبه بر من صلوات می فرستی و در آخر شب که بیدار می شوی سی هزار مرتبه دیگر بر من صلوات می فرستی. سلطان محمود از شنیدن این داستان، به گریه درآمده، آن مرد را تصدیق نمود و قرض او را ادا کرد، و هزار درهم دیگر به او بخشید. ارکان دولت تعجب نموده گفتند: ای سلطان! این مرد را در این سخنِ محال تصدیق می کنی و حال آنکه ما در اول شب و آخر شب با تو هستیم و نمی بینیم که به فرستادن صلوات مشغول باشی و اگر کسی در تمام شبانه روز به فرستادن صلوات مشغول باشد، نمی تواند شصت هزار مرتبه صلوات فرستد، پس چگونه در اول و آخر شب میّسر می گردد؟ سلطان گفت: که من از علماء شنیده ام هر که یک بار این صلوات را بفرستد چنان است که ده هزار بار صلوات فرستاده، و

ص:63

من در اول شب سه مرتبه، و در آخر شب سه مرتبه این صلوات را می خوانم و چنان می دانم، که شصت هزار بار صلوات فرستاده ام. پس این درویش که پیغام آن حضرت را آورده است راست می گوید و این گریه من از شادی است (و صلوات این است) «اللّهمّ صَلّ عَلی سَیّدنا محمّد و آل محمّد مَا اختَلَفَ المَلَوان، و تعاقَبَ العَصْران، و کَرَّ الجَدیدانْ وَ اسْتَقْبَلَ الفَرقَدانِ، وَ بَلِّغْ رُوحَهُ و اَرواحَ اَهلِ بَیتِهِ مِنّا التَّحیِّةَ وَ السَّلام (وَ سَلّمْ وَ بارکَ عَلیْهم کثیراً). (شرح صلوات اردکانی)

«119»

از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است که فرمود: هر که بگوید: «جَزَی اللَّهُ عَنّا محمّداً ما هُوَ اَهْلُهُ» ه از کثرت نوشتن ثواب، هفتاد کاتب را تا مدت هزار روز در تعب می اندازد.

(کشف الغمّه)

«120»

حکایتی از شبلی نقل نموده اند که گفت: من همسایه ای داشتم وفات نمود، و بعد از آن او را در خواب دیدم، از او

ص:64

پرسیدم که حق تعالی با تو چه کرد؟ گفت: ای شیخ! هول های بزرگ دیدم، و رنجهای عظیم کشیدم از آن جمله به وقت سؤال منکر و نکیر زبان من از کار باز ماند، با خود می گفتم: وا ویلا ه! این عقوبت از کجا به من رسید، آخر من مسلمان بودم و بر دین اسلام مُردم. آن دو فرشته به غلظت از من جواب طلبیدند. ناگاه شخص نیکو موی خوشبویی آمد و میان من و ایشان حایل شد و مرا تلقین کرد تا جواب ایشان را بخوبی دادم، و از آن شخص پرسیدم که تو کیستی؟ خدا تو را رحمت کند که مرا از این غصّه نجات دادی. گفت: من شخصی هستم که خلق شده ام از صلواتی که تو بر پیغمبرصلی الله علیه وآله وسلم فرستادی و مأمورم به آنکه در هر وقت و هر جا که گرفتار شوی، به فریاد تو رسم. (شرح صلوات اردکانی)

«121»

نقل است که فقیری محتاج و صاحب عیال، به طلب نانی از خانه بیرون آمده نمی دانست که به کجا رود. ناگاه گذارش به کنار مجلس واعظی افتاد که حاضران را به فرستادن صلوات

ص:65

ترغیب می فرمود. آن فقیر در آنجا ایستاد و شنید که واعظ می گفت: در فرستادن صلوات تقصیر نکنید که اگر توانگر صلوات فرستد مالش برکت یابد و اگر فقیر صلوات فرستد حق تعالی از آسمان روزی بر او می فرستد.

فقیر از آن مجلس بیرون رفت، و به فرستادن صلوات مشغول شد، و بعد از سه روز به ویرانه ای می گذشت. پایش به سنگی برآمد. آن سنگ کنده شد و سبویی پر از زر، در زیر آن سنگ ظاهر شد. مرد فقیر گفت که وعده روزی من از آسمان است و روزی زمین را نمی خواهم و همان سنگ را به جای خود گذاشت، و به خانه آمد، و آنچه را برایش پیش آمده بود برای همسرش بیان کرد. مرد فقیر همسایه ای داشت که یهودی بود، از قضا در آن وقت، آن یهودی بر بام خانه خود بود، و حکایت آن مرد را که با زنش می گفت شنید. فوراً از بام فرود آمده به همان ویرانه رفت و آن سبو را برداشته به خانه آمد. و چون سر آن را گشود، دید که سبو، پر از مار و عقرب است. با کسان خود گفت که این همسایه مسلمان، دشمن

ص:66

ماست، وقتی که بالای بام بودم او فهمید و آن سخن را برای این گفت که من در طمع افتم و آن سبو را به خانه آورم و از آن ضرری به من رسد. پس بهتر است که آن سبو را به بام برده از راه روزنه، در خانه او ریزم تا آنکه ضرری را که برای من می خواست به خودش برگردد. پس به بام آمد، در وقتی که زن آن فقیر به شوهر خود می گفت روا باشد که تو سبوی پر از زر بیابی و آن را بگذاری، و ما در فقر و تنگدستی باشیم، و آن مرد می گفت: من امیدوارم که روزی ما از آسمان نازل شود. ناگاه یهودی سر آن سبو را گشوده و سرنگون ساخت مرد فقیر سر را بالا کرده دید از روزنه خانه او، زر فرو می ریزد، فریاد کرد که ای زن اینک زر از آسمان فرو می ریزد، و آن زر ها را جمع می کرد، و صلوات می فرستاد. چون یهودی دید که از سبو زر می ریزد آن را باز گرفته داخل سبو نگاه کرد دید همان مار و عقرب است. باقی را نیز در خانه فقیر فرو ریخت، و همه زر سرخ بود. آن یهودی دانست که این سرّی از اسرار غیبی است که به ظهور می رسد. همان وقت

ص:67

مرد مسلمان را بالای بام طلبیده به دست او مسلمان شد. از برکت صلوات مسلمان غنی، و یهودی سعادت تشرف به اسلام را یافت.

(شرح صلوات اردکانی)

«122»

امام باقرعلیه السلام فرمود: هر که این صلوات را بعد از عصر جمعه بفرستد، حق تعالی برای او صد هزار حسنه می نویسد، و از او صد هزار سیّئه محو می کند، و برای او صد هزار حاجت روا می سازد و صلوات این است: «اللّهمّ صَلّ علی محمّد و آل محمّد الاَوصِیاءِ المَرضِیّینَ بِاَفْضَلِ صَلَواتِکَ وَ بارِکَ عَلیهم بِاَفْضَلِ بَرَکاتِکَ عَلیهِ وَ عَلیهمُ السَّلام وَ عَلی اَرواحِهِمْ وَ اجْسادِهِمْ وَ رَحمةُ اللَّهِ و برکاتُه». (جمال الاسبوع)

«123»

از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: بعد از نماز عصر جمعه همین صلوات گذشته، هفت مرتبه خوانده شود. و در روایت دیگر به این گونه است: هر که بعد از نماز

ص:68

عصر جمعه ده مرتبه این صلوات را پیش از آنکه از حالت نماز بیرون رود بخواند، ملائکه بر او تا همان وقت از جمعه دیگر صلوات می فرستند. (جمال الاسبوع)

«124»

امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر که صد مرتبه بگوید: یا ربِّ صَلِّ علی محمّد و آلِ محمّد؛ حق تعالی صد حاجت او را روا گرداند، سی حاجت از دنیا و هفتاد حاجت از آخرت.

(جمال الاسبوع)

«125»

از حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت شده که فرمود: هر که در شب جمعه، دو رکعت نماز بجا آورد، و در هر رکعت بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بگوید: «اللّهمّ صَلّ عَلَی النبیِّ الاُمّیِّ وَ آله» حق تعالی گناهان گذشته و آینده او را بیامرزد. و چنان باشد که گویا دوازده هزار مرتبه قرآن را ختم کرده است. و حق تعالی او را از گرسنگی و تشنگی روز قیامت نگاه دارد، و تمام حزن او را بر طرف سازد، و او را از

ص:69

ابلیس و لشکریانش نگاهداری می کند، و هیچ گناهی بر او ننویسد، و سکرات مرگ را بر او آسان گرداند، و اگر در آن روز یا در آن شب بمیرد شهید مرده باشد، و خدا عذاب قبر را از او بردارد، و هر چه از خدا سؤال کند به او عطا فرماید، و نماز و روزه او را قبول فرماید، و دعای او را مستجاب سازد و ملک الموت روح او را قبض نکند تا آنکه رضوان ریحان بهشت را به نزد او آورد. (جمال الاسبوع)

«126»

از حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است هر که در شب جمعه دو رکعت نماز بجا آورد، و در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه آیة الکرسی و بیست و پنج مرتبه «قل هو اللَّه احد» بخواند و بعد از نماز هزار مرتبه بگوید: «اللّهمّ صَلّ عَلی النَّبیّ الاُمّیِّ و آلِهِ» حق تعالی شفاعت هزار پیغمبر به او عطا فرماید و ثواب ده حج و ده عمره برای او بنویسد و قصری در بهشت به او عطا فرماید که از بزرگترین شهرهای دنیا وسیع تر باشد. (جمال الاسبوع)

ص:70

«127»

رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: هر که در شب جمعه یا روز جمعه یا شب پنج شنبه یا روز پنجشنبه یا شب دوشنبه یا روز دوشنبه، چهار رکعت نماز بجا آورد، به دو سلام و در هر رکعت، هفت مرتبه سوره فاتحه و یک مرتبه سوره انّا انزلناه بخواند و بعد از نماز صد مرتبه بگوید: اللّهمّ صلّ محمّد و آل محمّد و صد مرتبه بگوید: اللّهمّ صلّ عَلی جَبَرئیل حق تعالی به او هفتاد هزار قصر عطا فرماید، که در هر قصری هفتاد هزار خانه، و در هر خانه هفتاد هزار جاریه (حوریّه) باشد. (جمال الاسبوع)

«128»

از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: هر که خواهد که شاد گرداند محمّد و آل آن حضرت را علیهم السلام به این نحو، برایشان صلوات فرستد:

«اللّهمّ یا اَجْوَدَ مَنْ اَعْطی وَ یا خَیْرَ مَنْ سُئِلْ وَ یا اَرْحَمَ مَنِ اِسْتُرْحِمَ. اللّهمّ صَلّ عَلی محمّد وَ آلِهِ فِی الاَوَّلینَ وَ صلّ علی محمّد و آلِهِ فی الآخرینَ وَ صلّ علی محمّد و آلِهِ فِی المَلاءِ

ص:71

الاَعْلی وَ صلّ علی محمّد و آلِهِ فی المرسَلین. اللّهمّ اَعْطِ محمّد و آلهُ الوَسیلَةَ وَ الفَضیلَةَ وَ الشَّرفَ وَ الرَّفْعَةَ وَ الدَّرَجَةَ الکَبیرةَ. اللّهمّ اِنّی آمَنتُ بِمحمّدصلی الله علیه وآله وسلم وَ لَمْ اَرَهُ فَلا تَحْرِمنی یَوْمِ القِیامَة رؤیَتَهُ وَ ارْزُقنی صُحْبَتَهُ وَ تَوَفّنی عَلی ملّتِهِ وَ اسْقِنی مِنْ حَوضِهِ مَشرَبَاً رَوَیّاً سائِغاً هَنیئاً لا اَظْمَاَ بَعْدَهُ اَبَداً اِنّکَ عَلی کُلِّ شَی ءٍ قَدیرٌ اللّهمّ اِنّی آمَنتُ بِمحمّد صلی الله علیه وآله وسلم وَ لَمْ اَرَهُ فَعَرِّفنی فِی الجِنانِ وَجْهَهُ. اللّهمَّ بَلِّغْ محمّداً صَلّی اللَّهُ عَلَیه وَ آلِه مِنّی تَحِیّةً و سَلاماً. (بحارالانوار)

«129»

مردی را به نزد حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم آوردند، و او را متهم کردند به اینکه شتری دزدیده است. آن شتر در نزد آن حضرت آوازی کرد، آن جناب فرمود که این شتر، شهادت به برائت این مرد داد، به جهت صلواتی که بر من فرستاده است.

«130»

و همچنین در روایت دیگر از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: هر که این صلوات را بر رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم

ص:72

فرستد، گناهانش محو می گردد و بر دشمنان یاری داده می شود، و اسباب خیر برای او فراهم می آید، و به آرزوهای خود می رسد، و روزی بر او گشاده می گردد، و در بهشت، از رفقای حضرت محمّدصلی الله علیه وآله وسلم خواهد بود. صلوات این است:

«اللّهمّ صَلّ عَلی محمّد و آلِ محمّد حَتَّی لا تَبقی صَلوةٌ اللّهمّ وَ بارِکْ عَلی محمّد و آلِ محمّد حتّی لا تبقی بَرَکَةٌ اللّهمّ وَ سَلّمْ عَلی محمّد و آلِ محمّد حتّی لا یَبقی سَلامٌ اللّهمّ وَ اَرْحَمْ محمّداً و آلِ محمّد حَتّی لا تَبقی رَحْمَةٌ». (بحارالانوار)

«131»

نقل است که روزی یکی از اولیاء، به الیاس و خضرعلیهما السلام شکایت کرد، که مردم غیبت بسیار می کنند و آن از گناهان کبیره است و هر چه ایشان را نصیحت می کنم و از آن منع می نمایم، سخن مرا نمی شنوند، و آن عمل قبیح را ترک نمی کنند. حضرت الیاس علیه السلام فرمود: چاره این کار، آن است که چون کسی به مجلس درآید، به او بگوید: «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم وَ صَلّی اللَّه عَلی محمّدٍ وَ آلِ محمّدٍ» در این صورت حق

ص:73

تعالی ملکی را بر آن مجلس موکّل می گرداند، که هرگاه کسی شروع در غیبت نماید، آن ملک، آن را از غیبت باز دارد، و از حق تعالی بخواهد تا آن قوم را از غیبت کردن نگاه دارد. پس حضرت خضرعلیه السلام فرمود: چون کسی در وقت بیرون رفتن از مجلس، بگوید: «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم و صلّی اللَّه علی محمّدٍ و آل محمّدٍ» حق تعالی ملکی را می فرستد تا آنکه نگذارد که اهل آن مجلس، غیبت او نمایند.

«132»

مرحوم کلینی از ائمه طاهرین علیهم السلام روایت کرده است که فرمودند: هرگاه ثواب عملی به شما برسد که نسبت به ما دهند و شما آن عمل را به امید آنکه به آن ثواب برسید بجا آورید، آن ثواب به شما خواهد رسید، هر چند آن چیز که به شما رسیده از ما نباشد. (شرح صلوات اردکانی)

ص:74

«چند نکته»

اشاره

«چند نکته»(1)

«1»

مردی یهودی به خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام آمد، و از فضل خاتم الانبیاءصلی الله علیه وآله وسلم بر سائر انبیاءعلیهم السلام سئوال نمود، و گفت که حق تعالی ملائکه را به سجده آدم علیه السلام امر کرد. آن حضرت فرمود: افضل از آن را به محمدصلی الله علیه وآله وسلم کرامت نموده، زیرا که خود بر او صلوات فرستاد، و به ملائکه امر فرمود که بر او صلوات فرستند، و عبادت عبّاد را تا روز قیامت، در صلوات بر آن حضرت قرار داد، و فرمود: «ان اللَّه و ملائکته یصلّون علی النّبی یا ایّها الذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما». و هر

ص:75


1- برگرفته از کتاب «شرح و فضائل صلوات» مرحوم سید احمد اردکانی.

که در حال حیات یا بعد از وفات آن حضرت، بر او صلوات فرستد، حق تعالی به هر صلواتی ده صلوات بر آن شخص می فرستد،و ده حسنه به او عطا می فرماید. و هر که بعد از وفات آن جناب، بر او صلوات فرستد، آن حضرت بر او مطلع می شود. و بر آن شخص صلوات و سلام می فرستد، مثل صلواتی که فرستاده است. و حق سبحانه و تعالی، دعای امت او را، در هر چه از پروردگار سئوال نمایند، موقوف می دارد، و به اجابت نمی رساند، تا آنکه بر آن حضرت صلوات فرستند. و این بزرگتر و عظیم تر است از آنچه به آدم علیه السلام عطا فرمود.

«2»

صلوات، ثمن شفاعت است؛ و هر که ثمن بیشتر تسلیم نماید، با جواز زیادتی ثمن، سزاوارتر می شود. دیگر آنکه صلوات فرستادن، قیام به اداء حقّ پدری و معلّمی آن حضرت است، زیرا که آن حضرت و امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیهما و آلهما، به مضمون حدیث «أَنَا وَأَنَْت أَبَوا هذِهِ الاُمَّةِ» دو پدر امّت هستند.

ص:76

«3»

عامه و خاصه روایت کرده اند که مردی از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم پرسید: قیامت کی خواهد بود؟ آن حضرت فرمود: چه چیز مهیّا ساخته ای برای آن روز، و چه عمل بجا آورده ای؟ عرض کرد: نماز و روزه و صدقه و نفقه بسیار آماده نکرده ام، اما اینقدر هست که خدا و رسول صلی الله علیه وآله وسلم را بسیار دوست می دارم. آن حضرت فرمود: تو با آن کس خواهی بود، که او را دوست می داری.

«4»

آنچه برای تارک صلوات، در وقت شنیدن یا گفتن نام حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم، مقرّر است نُه چیز است:

اول: آنکه مُهر شقاوت و بدبختی بر پیشانی او زده می شود.

* چنانکه شیخ احمد بن فهد در کتاب عدّه الداعی از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت کرده است که: «شقی ترین مردم، کسی است که من در نزد او نام برده شوم، و بر من صلوات نفرستد».

* و به طریق عامّه، از اَنَس روایت شده است که رسول

ص:77

خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «جبرئیل دعا کرد و گفت: شقّی و بدبخت باد کسی که تو در نزد او نام برده شوی، و بر تو صلوات نفرستد».

دوم: آنکه خوار و بی اعتبار و ذلیل شود.

* چنانکه موسی بن اسماعیل از حضرت موسی بن جعفرعلیهما السلام روایت کرده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «بر خاک مالیده باد بینی کسی که من در نزد او نام برده شوم، و بر من صلوات نفرستد».

و مراد از «خاک آلودگی بینی»، خواری و بی اعتباری است.

سوم: آنکه صفت بُخل او کامل می گردد.

* چنانکه ابن بابویه و شیخ مفید، از حضرت سیّد الساجدین علیه السلام روایت کرده اند که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«بخیل کاملِ راستین کسی است که من در نزد او نام برده شوم، و بر من صلوات نفرستد».

چهارم: آنکه از جفا کاران شمرده شود.

* چنانکه از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت است «هر که من در نزد او نام برده شوم، و بر من صلوات نفرستد، بر من جفا کرده

ص:78

است».

پنجم: آنکه مجلس چنین افرادی، موجب حسرت برای آنها خواهد شد.

* چنانکه در عدّة الداعی، از امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«هر گروهی که در مجلسی جمع شوند، و در آن مجلس یاد خدا نکنند، و بر پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم صلوات نفرستند، آن مجلس بر ایشان حسرت و وبال خواهد بود».

* و به طریق عامّه، از جابر روایت شده که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«گروهی که در مجلس جمع شوند، و از آن مجلس متفرّق گردند، و بر من صلوات نفرستند، متفرّق خواهند شد با بوی بدی که از بوی مردار، گندیده تر باشد».

ششم: آنکه در روز قیامت موجب حسرت خواهد بود.

* از ابو سعید خدری نقل شده است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «اهل مجلسی که صلوات بر من نفرستند، در قیامت

ص:79

برای ایشان حسرت خواهد بود، اگر چه داخل بهشت شوند».

هفتم: آنکه راه بهشت را گم می کنند.

* چنانکه برقی در کتاب محاسن روایت کرده است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«هر که من در پیش او نام برده شوم، و صلوات بر من نفرستد، حق تعالی راه بهشت را بر آن شخص پنهان گرداند».

* و شیخ طوسی از امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«هر که فراموش کند صلوات فرستادن بر من را، از راه بهشت بیرون افتاده است».

و در اخبار عامه، به روایت ابن مسعود نقل شده است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«در روز قیامت، به قومی از امت من، فرمان رسد که به بهشت روند. ایشان راه را گم کرده، متحیّر و سرگردان بمانند». بعضی از صحابه گفتند: یا رسول اللَّه!، سبب این گمراهی و موجب این سرگردانی چه می باشد؟ حضرت فرمود: «ایشان نام

ص:80

مرا شنیده، و بر من صلوات نفرستاده اند».

هشتم: آنکه ترک صلوات، موجب دخول در آتش است.

نهم: آنکه موجب دوری از خداست.

و این دو مطلب، در حدیثی آمده است که ابن بابویه روایت کرده است؛ رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«هر که من در نزد او نام برده شوم، و بر من صلوات نفرستد، داخل در آتش خواهد شد، و حق تعالی او را از خود دور خواهد گردانید».

اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد

و عجّل فَرَجَهم

ص:81

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109